søndag den 3. februar 2013

Vinterbarn anno 1977

Tja idag er det 36 år siden jeg blev født, min mor har altid sagt til mig, du er mit lille vinterbarn.

Min fødselsdag er en speciel dag for min mor og nu da jeg selv er blevet mor, forstår jeg hende så godt. 
For på mine pigers fødselsdag laver jeg ligesom et "flashback" og mindes fødsel og alle gode minder fra de var små. Min mor siger, at selvom jeg nu er voksen er "flashbacket" det samme.



Billede af min skønne mor og jeg taget den 3. feb. 1977.

At min mor altid har kaldt mig vinterbarn, 
har selvfølgelig med filmen VINTERBØRN fra 1978 af Dea Trier Mørch at gøre.

Min mor har læst bogen og  set filmen, som jo var aktuel, da jeg var lille. Jeg har selvfølgelig også både læst og set filmen (filmen vandt en sølvbjørn 1979 ved filmfestivalen i Berlin) - begge er fantastiske.

Vinterbørn handler om samfundsbilledet i 70'erne set fra vidt forskellige kvinders synsvinkel og giver et realistisk, varm og stærk beskrivelse af de følelser kvinder har før, under og efter en fødsel.

Ved begge mine graviditeter har jeg både læst og set VINTERBØRN og i Silles bog med billeder fra før hun blev født til lige efter fødslen står dette citat fra VINTERBØRN på forsiden:



Min 36 års fødselsdag startede med fødselsdagssang, gaver og skøn morgenmad.
Eftermiddagen bød på en tur i skøjtehallen og kald mig bare fra idag Bambi på glatis, isen er ikke just mit element - men øvelse går mester. Knæet holdte til at skøjte i 40 min, så måtte jeg ty til bænken med en kop kaffe, ikke dårligt heller.



Pigerne lavede lagkage til mig med pastelfarvet flødeskum og lys. MUMS den smagte super dejligt.




PUUUUST lyset pustes ud og Emma foreviger øjeblikket hi hi,....


Tja når nu jeg er et vinterbarn, skal det selvfølgelig også sne på min fødselsdag og jep sneen kom.


Billedet taget fra mit køkken, sikke en skøn udsigt.

Naboens flag vejre blandt snefnuggende for mig ;o)


6 kommentarer:

  1. Kæmpestort TILLYKKE med fødselsdagen:-)

    SvarSlet
  2. Stort tillykke med fødselsdagen. Lyder til at du har haft en dejlig dag. Og ja, mon ikke flashbacket altid vil være der - om end det jo nok blegner lidt med tiden.

    SvarSlet
  3. idag er det Mettes fødselsdag, hurra, hurra, hurra!!!! STORT tillykke - det lyder som en hyggelig dag med familien:-) Emma er da mesterfotograf! Og 40 minutter på skøjter er nok til at imponere mig.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for fødselsdsgssang ;-)

      Emma mente at der skulle tages billede når jeg pustede lyset. Mon det er fordi jeg tager billede af pigerne hvert år de puster lys ud på fødselsdagen hmmmm.

      og øv knæet er vildt ømt idag, men pyt det var sjovt igår.

      knus

      Slet

Jeg bliver så glad, når du lægger en besked til mig ;o)