torsdag den 25. april 2013

Store have dag + varme hveder

Hele familien har haft fri idag og formiddagen er brugt i haven.

 

Manden min har luftet græsplænen med en plænelufter og sikke meget mos der gemte sig.
Hele 9 plastsække blev fyldt med mos.
Plænen ser ikke just godt ud pt., men det skal vel være skidt før det bliver godt.

Jeg fik ordnet sten bedet og plantet en enkelt lille plante.


Sille og Emma såede gulerødder, radisser og ærter i det ene højbed og jeg pillede ukrudt mm. væk mellem jordbærplanterne, så nu kan man da se det er jordbærplanter.

Der kom lige lidt blomster i krukkerne, så nu er der virkelig forårs stemning i haven.

Sille, Emma og Ole tog i svømmehalen i eftermiddags, mens jeg besøgte et par genbrugsbutikker.
Det var ikke det helt store jeg fik med hjem, men er nu godt tilfreds. Når jeg får taget billeder, skal jeg nok vise mit fund.

Ja her til aften står den på varme hveder mums!



Historien siger at flere forskellige helligdage  og bodsdage blev sammenlagt til en stor bededag.
Da alle skulle holde fri for at bede, når kirkeklokkerne ringede til bøn,
 kunne bagerne ikke bage friskt brød.

De bagte derfor hvede tvebakker forud, og man kunne så riste eller varme dem på selve St. Bededag.
Dette er blevet til at man spiser dem aftenen før St. Bededag.
 
St. Bededag blev lovfæstet i 1686 af kong Christian V.
Dagen falder altid den fjerde fredag efter påske.

(tekst og billede lånt fra Søstrene Grenes blog)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver så glad, når du lægger en besked til mig ;o)