fredag den 20. december 2013

Et smut ind i julekalenderens historie

I dag tog vi på kultur juletur til Koldinghus for bla. at se udstillingen om Julekaldenderens historie.

Sille og Emma var fuldstændig betaget af kostumerne fra Jul i Gammelby, Nissebanden, Jul på slottet og Pagten.




Det var vildt fedt for pigerne at se kostumerne fra Pagten.
Især Iselins dragt og faklen var en stor oplevelse.



Vi fik snakket om de helt gamle julekalendre fra før min og Oles tid.
Magnus Tagmus, Tim og Tam, Jullerup Færgeby og Ingrid og lillebror.


Ved Nissebandens kostume udbrød Emma " Orv fedt man, jeg viste at Nissebanden er ægte". Sille faldt i svimer over Jul på slottet, hun elsker den julekaldender og har set den hele tre gange i år på dvd. Så var der nissernes kostumer fra Jul i Gammelby, som vækkvækkede barndomsminder hos mig - Jeg elsker den julekalender;-)
Tja og så var der jo lige Poul og Nulle i hullet ikke at glemme.



Der var også en udstilling med kostumer fra danske og udenlandske film.
Her bla. Dirch Passers kendte kostume og Krøyer.


...og en hver lille piges drøm : udklædningskjoler som man måtte prøve.
Sille var total opslugt af de flotte kjoler og prøvede 5-6 stykker
 og Emma hoppede i en og ville ikke af med den igen.




Der var også den smukkeste kjole, som den lille prinsesse i en voksen krop kunne prøve og ja jeg hoppede i en drøm af en kjole.
 Jeg følte mig lige så smuk, som skuespilleren i magen til kjole på filmplakaten.
Ja og Ole fik mig så alligevel at se i noget der ligner en hvid brudekjole. 
(Vi er viet på Rådhuset, så ingen hvid prinsessekjole der)




Jeg er meget fasineret af Kolding hus og kan huske tilbage på besøg der med mine forældre, da jeg var barn.
Det er anden gang vi har pigerne med og vi bliver alle tryllebundet af oplevelsen af at være i en anden tidsalder og tænke på, at der er mennesker, der for hundrede år siden, 
har gået rundt og boet på slottet.



Nå jeg kunne vise mange flere billeder, men stopper her 
og ønsker jer en glædelig 20. dec.

2 kommentarer:

  1. Tak for et spændende indlæg og mange billeder - det var næsten som at være med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du "tog med på tur" igennem mine ord og billeder ;-)

      Slet

Jeg bliver så glad, når du lægger en besked til mig ;o)