torsdag den 19. december 2013

Juletræet med sin pynt.....

I går kom vores flotte juletræ indendøre og står nu og spreder den skønneste julestemning.




Pigerne sørgede selv for pyntningen af træet, mens Ole og jeg så på
 og hjalp med at nå de høje grene.

Og pigerne er lært godt op af mor her, gennem mange års juletræspyntning.
De har lært at de små ting skal placeres øverst og de større tunge ting nederst. 
Det var sjovt at se, hvordan de gik et par meter tilbage og kiggede på træet for, 
at se hvor der manglede pynt.
 Præcis på samme måde som jeg gør, 
æblet falder ikke langt fra stammen.



Da jeg var lille var traditionen, at juletræet kom ind d. 23.12 og blev pyntet om aftenen.
Jeg har nu lavet min egen tradition og her bliver træet taget ind ca. en uge før jul,
 så alle mand kan nyde træet.

Ole arbejder som Falck redder og har vagter hele julen, så det er skønt at kunne nyde julehyggen med ham allerede nu.


Julepynten på vores træ er en blandet landhandel.
Der er pynt fra min barndom, som er suppleret op fra da jeg i sin tid flyttede hjemmefra.
Hvert år får pigerne lov til, at købe et stk. julepynt til træer, så julekassen vokser år for år.

Min farmor der døde i julen for en del år siden, har efterladt sig en masse gammelt julepynt, som står hos min faster. Jeg har fået lov til at få noget af det og det glæder jeg mig til.
Desværre har jeg ikke nået, at få det hentet i år, så næste år vil jeg hente det.

3 kommentarer:

  1. H or er det et fint træ, dine piger har pyntet, Mette :-)
    Ha en dejlig dag.
    Kh Line

    SvarSlet
  2. Så flot, Mette. Jeg plejer faktisk også at pynte træet den 23. når børnene er puttet. Så står det pyntet og de elektriske lys tændt, når børnene står op d. 24. Men efterhånden går de store jo ikke i seng før os andre, så i år kommer vores ind i morgen :)

    Kh Lena

    SvarSlet
  3. Mange fine innlegg på din blogg :) Jeg har også laget en slik tradisjon med å pynte treet flere dager før jul - det er jo da barna er spente og gleder seg :)

    SvarSlet

Jeg bliver så glad, når du lægger en besked til mig ;o)