torsdag den 27. februar 2014

Fastelavnsris og frugtbarhed

Vi har klippet og klistret Emma og jeg i et par dage.

Pynten er færdig og hængt på grene. 



Vores homedone fastelavnsris.



Pandamaske, toiletrulle med ballon om og så pynt 
og en foldet fastelavnskat med strit.



Traditionen med fastelavnsris er gammel.
Fastelavnsris havde ikke slik og pynt på riset, men blev brugt til at piske hinanden.
I 1800 tallet kunne man opleve, at ungkarle og jomfruer "byder hinanden godmorgen" ved at rise op og strø aske på hinanden. Det handlede om frugtbarhed, for ved at slå med de friske grene, hvis knopper er lige ved at springe ud, kunne man måske overføre en del af den spirende frugtbarhed til "offeret".

I dag er traditionen med fastelavnsrisene nok mest forbeholdt børnene.
Børnene skal rise os forældrene op af sengen fastelavnsmorgen,
 og synge "fastelavn, er mit navn".
Det vil sige, at børnene slår på dynen, til vi forældre står op
og måske bages nogle lækre fastelavnsboller til de kære børn.

Der er endnu ikke slik på vores fastelavnsris, men det kommer der på søndag en overraskelse til pigerne - overraskelse tja de ved jo slikket kommer på, men det er altid spændende.

Jeg laver to små fastelavnsris, som de kan tage
og "rise" os op med.

Jeg synes fastelavn er en meget hyggelig tradition
og synes det er hyggeligt, at fortælle mine piger,
 hvorfor de traditioner er til.



2 kommentarer:

  1. Hvor er de fin. Især pandamaskerne er skønne :)
    Vores børn har aldrig brugt det med at rise os forældre op. Til gengæld plejer min mor hvert år at komme med sådan et færdigkøbt fastelavnsris til børnene, selvfølgelig med slik på :)

    SvarSlet
  2. Masser af gode idéer og dejligt du fortæller lidt om traditionen - så hyggeligt.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet

Jeg bliver så glad, når du lægger en besked til mig ;o)