fredag den 13. juni 2014

Krig i min by

Tiden er skruet tilbage til 2. Verdenskrig og ved Møllepladsen i Haderslev,
 er der fyldt med tyske og danske soldater i ført  unifornen fra krigen.

I øjeblikket optages  "9. april" den nye danske storfilm om Danmarksbesættelse.

De gamle gader i Haderslev er kulisse 
og butikker er blevet lavet om til datidens udseende.






Det er vildt underligt, at se tyske og danske soldater
 i de omgivelser jeg er vokset op i.

Mit barndomshjem ligger kun 200 meter fra Møllen
, hvor slaget mod tyskerne fandt sted i 2. Verdenskrig.

Så jeg har fra barnsben hørt historierne fra slaget og nu pludselig, 
at se det i "virkelighed" giver kuldegysninger.

Jeg skal helt bestemt se filmen, når den kommer i bio.
Jeg har læst rigtig meget om anden verdenskrig og har familiemedlemmer, der var soldater i krigen. Min farfar smuglede jøder til Sverige og smuglede cigaretter, 
som han solgte til de tyske soldater.

Hold fast hvor har jeg elsket at høre historier fra den tid. Desværre er alle mine bedsteforældre døde og historierne genfortælles nu af min far og mor.

Vi må aldrig glemme 2.Ve2 . Verdenskrig. 
Vi kæmpede for frihed og demokrati, 
vigtige grundsten i hele vores samfund.

Desuden må forfærdelig ting, der skete under Hitler ALDRIG glemmes.
Jeg vil gøre mit til, at mine piger får bekendskab med begivenheden dengang.





1 kommentar:

  1. Hvor spændende! Jeg kan da godt forstå at du skal ind og se filmen. En del af Jagten er filmet i nærheden af os, så folk var meget begejstrede da de mødte Mads Mikkelsen i den lokale brugs:-)
    K.h.
    Christina

    SvarSlet

Jeg bliver så glad, når du lægger en besked til mig ;o)